Nädal 6

 Copyright

Rick Falkvinge ja Christian Engströmi 2012. aastal ilmunud raamatus "The Case for Copyright Reform" pakuvad nad lahendusi muuta autoriõigusi nii, et eraisikud saaksid mugavamalt kaitstud materjale enda tarbeks kasutada. Autorid leiavad, et autoriõiguse seadused tuleb kas reformida või need sootuks kaotada.
Moraalsete õiguste muutmata jätmise kohapealt nõustun autoritega täielikult. Ükski isik ei tohiks ennast siduda kellegi teise loominguga end autoriks nimetades.
Tasuta mittekaubanduslik jagamine. Soovitakse taastada autoriõiguste algne tase. Reguleeritud peaks olema vaid ärilisel eesmärgil loominguga toimetamine. Minu hinnangul on pakutud lahendus sobiv, sest see muudaks üksikisiku elu mugavamaks. Eesmärk on suuresti tänaseks saavutatud, üksikisikul on võimalus kasutada autoriõigusega kaitstud loomingut enda tarbeks ja mitte tulu teenimise eesmärgil.
20 aastat kaubanduslikku monopoli. Lahenduseks pakutakse autoriõiguse kehtimist muuta seniselt eluaeg + 70 aastat 20 aastale. Nõustun, et eluaeg + 70 aastat on selgelt liiga pikk aeg ning see mõjutab loomingu edasiarengut. Pakutud 20 aastat on minu arvates jällegi liiga lühike aeg. Muudaks selle isiklikult eluaja pikkuseks, sest lahkunu isiklik rahatasku ei suurene kummalgi juhul, kuid teistele jääb võimalus midagi teose abil veel korda saata. Paraku tundub praegu, et senist tähtaega ei kõiguta miski.
Probleemina tuuakse välja, et leidub loomingut, mis on autoriõigustega kaitstud, kuid autori leidmine on äärmiselt tülikas. See takistab suuresti loomingu kasutamist ja levitamist. Lahenduseks oleks siiski kohene autoriõiguse kehtimine, kuid peale 5 aastat on autoril võimalus jätkata kaubandusliku ainuõiguse kasutamist. Juhul kui ta seda soovib, on ta õiguste omanikuna teistele andmebaasist nähtav. Minu arvates on lahendus mõistlik, sest toob endaga kaasa rohkem selgust.


Kasutatud allikad:
http://falkvinge.net/wp-content/uploads/large/The%20Case%20For%20Copyright%20Reform%20(2012)%20Engstrom-Falkvinge.pdf

Comments

Popular posts from this blog

Meedia

Nädal 5